Benet Malvehy i Piqué (1837 – 1892) és considerat des de fa anys un dels grans industrials seders que hi ha hagut a Catalunya. Es va iniciar a l’empresa de Joan Escuder, on de seguida va aprendre els coneixements tècnics i va destacar com a gran dibuixant. En liquidar-se aquesta empresa, va passar a formar part del personal de la casa Bonaventura, Solà i Sert germans fins que, el 1862, va establir el seu propi negoci, on va excel·lir amb els seus brocats, brocatells, domassos, felpes, velluts, passamaneria i tot tipus de tapisseria per a alta decoració.

El mateix any 1862 va ser reconegut per haver fet el primer retrat jacquard teixit a Catalunya, una imatge de la reina Isabel II, pel que es van fer servir 8.000 cartrons, i li va ocupar uns 10 mesos de feina. A canvi, va obtenir el més gran reconeixement, com el de ser proveïdor de la reial casa i ser condecorat amb les insígnies de cavaller de l’orde de Carles III.

Al llarg dels anys, i a través de diverses publicacions de l’època i estudis posteriors que s’han fet del personatge, hem anat descobrint tot un seguit de teixits sorgits de l’empresa de Benet Malvehy i dels seus successors, però poques vegades els hem pogut localitzar.

Una peça especial és el del magnífic vellut brocat en fil d’or del que fins ara només es coneixia per algunes fotografies. Sobre aquest vellut, estirant el fil, hem sabut que el 1881, Benet Malvehy va sol·licitar en préstec a la catedral de Barcelona el tapís de l’altar major amb la representació de la resurrecció per copiar-lo, a canvi de donar-los el vellut que fos necessari per a folrar-lo. Fins fa relativament poc, només el coneixem per les fotografies en blanc i negre ja que es va aplicar en el Tron de la Reina dels Jocs Florals de Barcelona, de l’any 1908, dissenyat per Puig i Cadalfach i modelat per Jujol. També tenim constància que es va usar en el Palau Güell. En el Catálogo de la sección de tejidos, bordados y encajes dels museus municipals de Barcelona de l’any 1906, el trobem a l’apartat de reproduccions. Gràcies al Catálogo de los objetos que figuran en la exposición de artes industriales con aplicación al decorado de las habitaciones, que es va celebrar a Barcelona el 1884, podem datar la primera aparició del vellut.

Però fa uns mesos hem tingut la gran sort -i sorpresa- de trobar-ne un gran fragment en perfecte estat de conservacio a casa d’una hereva. I hem pogut constatar que tècnicament és d’una gran perfecció, fet en seda i làmina metàl·lica entorxada, llavorat, cisellat de dues alçades i un cos, amb trama llançada.

Imatge cadira de la reina.

Coincidint amb aquesta descoberta, va arribar a les nostres mans un mostrari que d’entrada era curiós per la manera d’estar disposades les mostres tèxtils i els dibuixos que l’envoltaven. Amb un sol cop d’ull, ja es veia que no era un mostrari comercial ni de fàbrica, sinó més aviat un recull de les millors mostres d’una empresa, i probablement, fet per un hereu. A la portada hi havia les inicials J M, i Barcelona, i a l’interior hi havia dibuixat J M i C. I datat l’any 1918.

Sabem que l’interès de Benet Malvehy pels teixits antics el va dur a fer múltiples reproduccions i interpretacions de teixits històrics que havia conegut de primera mà en els seus viatges a Rússia, França, Bèlgica, Alemanya o Marroc, dels quals Malvehy en va treure la seva font d’inspiració, com per exemple els de l’absis de Santa Maria de Ripoll, avui desapareguts, o els que va fer pel Museu de Reproduccions de Barcelona.

A la mort de Benet, el seu fill, Josep Malvehy Font (1862- 1934) es va posar al capdavant de l’empresa, passant a anomenar-se Josep Malvehy i Companyia (J.M. i C). D’aquesta etapa, al Museu Tèxtil se’n conserven dos cobrellits de raió (núm. reg. 23107 i 23108). El fill d’aquest, August Malvehy Garriga (1894-1981) a qui se li atribueix també una capacitat innata pel dibuix ja des de molt jove, en va ser el continuador. El fet que a casa de la neta d’August es conservi un llibre de pautes de lligaments tèxtils, datat de 1904, amb el mateix estil de dibuix i cal·ligrafia que el mostrari de J M i C, juntament amb la mostra titulada “Catedral”, que reprodueix un teixit del mateix estil del vellut de 1884, ens ha fet sospitar que el mostrari que teníem entre mans era una recopilació feta en temps de Josep Malvehy, segurament començat per ell i acabat per August, tenint també en compte, que en un dels dibuixos hi ha la signatura “AM Fecit”, que podria ser perfectament August Malvehy, fet que la seva neta no en té cap dubte. Els teixits, serien els històrics més rellevants fets per Benet Malvehy.

Vista la coincidència entre ambdós llibres i la del vellut llavorat, el Museu Tèxtil va decidir comprar el llibre de mostres que us presentem. Us en deixem algunes imatges, i també el podeu consultar a través de la nostra base de dades, Imatex (núm. reg. 23.185).

Imatge Benet Malvehy
Imatge Benet Malvehy
Imatge Benet Malvehy