El CDMT acull aquest dia tot un conjunt d’activitats organitzades com Aprenentatge i Servei (ApS) per part de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona i com a extensió de l’exposició Genealogies. Identitats tèxtils. L’alumnat i el professorat participarà en la següent programació oberta a tots els públics:

  • De 10.30 a 13.30 h i de 17 a 18 h: Taller Rastres en blau-matalàssss

Taller obert  de cocreació artística, amb la participació de professorat i alumnat de la Facultat de Belles Arts (UB), de l’Escola Fàtima, del Casal d’avis Can Anglada i d’un grup de FUPAR, de Terrassa, amb la col·laboració de la matalasseria La Glòria de Barcelona i de totes aquelles persones que vulguin intervenir.

Es tracta de la recuperació de la tècnica de confecció dels matalassos de llana:  esparpallem, fem els patrons, encarem, cosim, posem els ullets, fem els llaços… aquest cop en forma de ona marina… com La Gran Onada. Sèrie de vistes sobre el Mont Fuji de Katsushika Hokusai (1831).

L'obra sorgeix de la col·laboració personal i artística amb la ceramista Txaro Marañon (Vitòria-Gasteiz, Euskadi) que va venir a exposar a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona amb la seva companya de taller Koro Martínez, amb l'exposició biKAINA,  13-23 de setembre de 2016. Coincidint així al 47 Congrés  l'Acadèmia Internacional de la  Ceràmica  a Barcelona 2016 . Al conèixer la nostra implicació en la recuperació del treball de la llana es va implicar i ens va donar el matalàs de la seva mare per fer una escultura.

Ja quan l’Eulàlia Grau Costa va conèixer el taller KAINA,  li va cridar l'atenció les seves peces ceràmiques que introduïen els teixits com a memòria i referència de la llar (draps de cuina, puntes de coixí de llençols, tovalloles , etc.) interessant-se pel coneixement de les dues artistes.

D’aquesta manera,  ara a Rastres en blau-matalàssss, introduïm també la ceràmica  a través de caragoles  de mar, que com la sèrie de Txaro   “Tumore Lagunkoiak” (exposada a Igualada , Galeria Arteria, sota Art+Social+Textil16), introdueix la crítica a la contaminació marina. Fusionem els territoris d’interior i de la costa, cavalquem visions de construccions habituals abandonades dels usos quotidianes de la llar, per fer-los reivindicatius,  conservadors de memòria històrica i replens de sentit metafòric i poètic cap a la contesta comunitària.

Podeu consultar:

http://ajuntament.barcelona.cat/museudeldisseny/es/noticia/barcelona-acoge-el-47-congreso-de-la-academia-internacional-de-la-ceramica

http://www.infoceramica.com/2016/05/exposicion-de-txaro-maranon/

http://www.infoceramica.com/2016/09/exposicion-de-txaro-maranon-y-koro-martinez/

 

Hi participen: Txaro Marañon (ceramista), Carles Mauricio Falgueras, Eulàlia Grau Costa, Joan Miquel Porquer Rigo, Juacho Pacheco Puig, Laia Moretó Alvarado (Coordinació), Maria Dolores Callejón Chinchilla, Clara Daroca Musté , Manolo Fontiveros , Núria López Pérez , Paco Navamuel, Pablo Romero, Jaume R. Vallverdú, Alaitz Sasiain Camarero-Núñez, (col·laboració), Anaïs Civit, Helena Freiría González, Clara García, Sara Marín, Lidia Guasch, Maria Infiesta , Ferran Recio Calderó, Marta Subirats, Ona Trepat (estudiant en conveni ApS).

 

  • A les 18.00 h: Indagacions tèxtils. Moments: Presentació performance Madame SCUM a càrrec d’Amanda Tirado Martín.

“Concibo el género como una máscara, toda su performatividad, sus imposiciones pueden resultar en un juego y dependiendo de cómo lo juguemos puede servir para desmontarlo. Jugando el género podemos subvertir toda la violencia que recibimos por el hecho de ser mujeres y reivindicar nuestro espacio, incluso en sitios en los que se presupone que están “des-ocupados” como es en el caso de espacios gays, travestis, donde las mujeres que realizan DRAG (Bio-Drag, Faux Drag...) siguen siendo en muchas ocasiones excluidas.

Me gustaría ser capaz de desmontar el género que se me ha asignado a partir de jugarlo, reivindicar algunas de sus facetas, conocer con que aspectos me siento cómoda, con cuales no, conocerme más a mí misma y conocer también mi propio concepto de género femenino. Crear un personaje que a pesar de estar hipersexualizada, a pesar de ser físicamente todo aquello que se nos impone y a la vez critica a las mujeres sea un personaje fuerte, inteligente, sensual y a la par terrorífica para los hombres. Quiero que sea como una fantasía erótica y una pesadilla”. (Amanda Tirado Martín)

 

  • A les 18.30 h: Presentació del llibre Dimensions XX. Genealogies Comunitàries. Art, Recerca i Docència. A càrrec dels i de les autores.

Com argumenta la contraportada del llibre Genealogies comunitàries, el tercer i últim volum de la sèrie Dimensions XX, aglutina textos d’assaig d’autories múltiples i afins que donen peu a un corpus de fitxes d’ensenyament-aprenentatge de metodologies del descobrir i de creació artística, cap a l’art social i la sostenibilitat.

Editat per Eulàlia Grau Costa i Joan Miquel Porquer Rigo, docents a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, la publicació proposa establir nexes de treball creatiu que, des de la individualitat, permeti encetar dinamitzacions i projectes de canvi en l’entorn proper –l’escola, el carrer, el barri, la localitat.

Atrevir-se a obrir el llibre per qualsevol pàgina o seguir la línia narrativa que en la seva ordenació proposa; interrogar-se les formes de fer, fusionar-les, adaptar-les o simplement, fer-les pròpies és l’actitud que promouen i cerquen els autors i autores dels capítols i de les fitxes didàctiques que els complementen.

Esperant així que els i les noves o fidels lectores/actores/autores esdevinguin treballadores d’una voluntat d’acció permanent, essent:

Artistes/docents/gestores/promotores/impulsores/transgressores i activistes.

El llibre inclou textos de: Aina Crespí Roig, Aitor Climent Barba, Alícia Vogel, Andrés Ortega Cruz, Ángela Balaguer, Ascensión García García i Eva Santos Sánchez-Guzmán, Bernat Organista Roa, Clara Daroca Musté, Espacios Intermedios, Ester Casacuberta Serrano, Eulàlia Grau Costa, Irene Cases Rodrigo, Isabel Ruíz Pujadas, Joan Miquel Porquer Rigo, Laia Moretó Alvarado, Lucía Loren, Lucido Petrillo, Manuel Fontiveros Sánchez, María Dolores Callejón Chinchilla i Rocío Arregui Pradas, Nuria López Pérez i Noemí Real Quesada, Ona Joana Trepat Rubirola, Pablo Romero, Rafael Romero Pineda, Sara Ponsarnal, Tónia Coll i Valentina Ferrari. Pròleg de M. Àngels Massip Bonet.