“Por tu amor estoy perdido…y tu me has aborrecido”, són dues frases que apareixen teixides en un parell de lligacames datades entre 1775 i 1800 del fons del Museu. Veurem quin és el secret d’aquest i d’altres missatges llavorats en una peça íntima que envoltava les cuixes de les dones.

L’origen de les lligacames es remunta a l’època romana, però no va ser fins el Renaixement quan Catalina de Médicis va introduir el gust per la roba interior a la cort francesa. Llavors les lligacames es van tornar cada vegada més refinades i es guarnien amb brodats, serrells i fins i tot puntes. Algunes s’ajustaven amb fermalls d’or i plata de conjunt amb les polseres i arracades de la dama que les portava.

Durant el segle XVIII es va popularitzar entre les corts l’ús d’aquestes lligacames llavorades amb missatges amb connotacions romàntiques i fins i tot eròtiques. El promès, l’amant o simplement l’home que festejava a una dama les comprava triant el missatge que li semblava més adequat i les oferia com a regal a la dama en qüestió.

Els principals museus d’indumentària ofereixen diversos exemples d’aquest tipus de lligacames amb missatges:

“Qué más gloria para mí…si tú me dieras el sí” (Museu del Disseny, Núm. Reg. MTIB 103.333).

“El día que te hablé…enamorado quedé” (Museo del Traje, Núm. Reg. CE000962)

Altres tenen una clara connotació eròtica:

“De tu jardín hermoso…soy jardinero celoso” (Museu del Disseny, Núm. Reg. MTIB 103.327)

“Lo dulce fino y salado…es imán de agrado” (Museu Tèxtil, Núm. reg. 15222)

Imatge lligacames Museu Tèxtil, núm. reg. 15222.

I altres, com les que hem triat, són clarament d’amor no correspost:

“Por tu amor estoy perdido…y tu me has aborrecido” (Museu Tèxtil, Núm. reg. 12532)

Es tracta d’un parell de lligacames de seda, de 80 cm de llarg per gairebé 3 cm d’ample, amb inscripció treballada en teler, ja que aquest tipus de peces es realitzaven en un teler molt estret, especial per cinteria, que teixia els extrems i la part central de la lliga, tot d’una peça. El teixit de fons és un reps per ordit de color cru, amb bastes de perdut amb les que s’obtenen la franja central de color verd amb la inscripció llavorada i les quatre línies vermelles que la decoren, a dalt i a baix. Entre les línies vermelles hi ha una sanefa de triangles teixits en làmina de plata.

No sabem si amb aquest missatge el nostre pretendent va recuperar el favor de la dama estimada, quedarà com un més dels secrets que guarden les peces del Museu Tèxtil de Terrassa.