“Museus i Liceu: una història compartida” és el resultat d’un projecte entre museus, col·leccions, biblioteques, arxius i centres d’exposicions de Catalunya i el Liceu per commemorar el 175è aniversari del Gran Teatre. L’acció també vol contribuir a fer xarxa i establir lligams entre les institucions culturals del país.

121 centres culturals han seleccionat una o diverses obres de les seves col·leccions relacionades amb la història del Liceu que exposaran durant uns mesos a les seves seus, entre el 15 de març de 2022 i el 31 de juliol de 2023. La iniciativa aglutina centres com ara el MNAC, Museu Picasso, Museu Dalí,  MACBA, CCCB, Museu Tèxtil, Museu Municipal de Calella, Museu de la Vida Rural, o la Casa Museu Isaac Albéniz de Camprodon, entre molts d’altres. El llistat complet es pot consultar en aquest enllaç

Al voltant de 145 obres composen aquesta eclèctica mostra, des de pintures, fotografies, esbossos escenogràfics, diorames, documents, escultures, instruments o objectes personals de personalitats vinculades al Liceu, entre d’altres. Moltes de les obres tenen una relació directa amb el Teatre, d’altres, però estan relacionades amb el món de l’òpera, la música o el teatre, i formen part, alhora, de l’herència cultural necessària per ser on som avui i documentar la història del Gran Teatre del Liceu.

Les dues obres més antigues de la col·lecció són el Crater de campana de Pontós que data al voltant de l’any 425 aC (Museu d'Arqueologia de Catalunya a Girona) i El sacrifici d’Ifigènia del segle I aC (Museu d’Arqueologia de Catalunya a Empúries), una peça que recull un mite que ha estat inspiració per a diverses òperes com ara Iphigénie en Tauride de Christoph Willibald Gluck, representada al Liceu diverses vegades. L’obra exposada més recent és el vídeo que es podrà veure a CosmoCaixa sobre el Concert pel biocè, l’acció que l’artista Eugenio Ampudia va dur a terme el 22 de juny de 2020 al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, amb motiu de la reobertura de la seva programació després del final de l’estat d’alarma causat per la pandèmia. Un concert per a 2.292 plantes com a acte simbòlic d’un canvi de paradigma.

Al costat de cada peça exposada a cada centre, hi haurà una cartel·la amb un QR des del qual es podrà consultar totes les obres d'aquesta acció. Tota la informació detallada es pot trobar al lloc web, un portal especialitzat que s’ha habilitat des del Liceu per poder consultar totes les peces que hi participen, així com una explicació extensa de cada obra.

Aquesta és la primera acció destacada en els actes commemoratius del 175è aniversari del Liceu. Durant les temporades 2021/22 i 2022/23, el Gran Teatre celebra l’efemèride amb un seguit d’activitats participatives arreu del territori, amb l'objectiu de compartir tots els anys d'història del Teatre amb aquelles persones i entitats que, d’alguna manera, han contribuït a construir-la.

El Museu Tèxtil exposa el vestit de nit, n.r. 20206, que va dur la Sra. Eulàlia Goula Goula en una estrena, l’any 1968. Té silueta vertical, sense mànigues i està confeccionat en crepè de raió, amb botons de pedreria, per la modista barcelonina María Cristina Miloro. L’Eulàlia Goula (Barcelona, 1947 – 2019), era gran aficionada a les activitats culturals musicals, teatrals, cinematogràfiques i les arts plàstiques. Va exercir com a professora a l’institut Egara, de Terrassa, i va ser catedràtica de diversos instituts a la comarca del Baix Llobregat.

Podreu veure el vestit exposat a la primera planta del museu fins al 15 de juliol.

Imatge vestit Maria Cristina per el Liceu.

Imatge detall vestit Maria Cristina per el Liceu.

Davant i darrere del vestit i, a la dreta, detall de la botonadura lateral esquerra amb botons de pedreria.

Imatge detall Maria Cristina per Liceu

Etiqueta de la modista María Cristina Miloro, Barcelona.